Barndomens atmosfär

När jag kommer hem till Hedenäset i Tornedalen stannar tiden. Jag blir liten igen och jag minns allt roligt som jag gjorde när vi var små i byn. Vilken uppväxt 🙂 Helt underbar! Tack alla vänner, föräldrar, lärare och andra som gjorde det möjligt! Jag berättar alltid historier  för mina barn som tycker att det låter sååå mysigt.

Under året som gått har jag varit och besökt en handfull Tornedalsgårdar. Själv är jag inte uppvuxen i en sådan gård men gårdarnas själ har ändå funnits runtomkring mig. För mig känns det som att det vibrerar en speciell frekvens i Hedenäset (Tornedalen) där den här tiden när man byggde dessa gårdar fortfarande har en stark genomslagskraft. Det finns något i luften som talar…

Den här gården ägs av Gunhild Stensmyr, Aaros gamla gård. Vilken känsla det var att besöka den, det känns något speciellt i hela kroppen. Huset är till stor del orört, endast en del renoveringar har gjorts. Fick precis veta av Gunhild att en byggnadsantikvarisk arkitekt har börjat forska i husets historia. Vill veta mer 🙂

Bakugnen som finns kvar 🙂

 

Härliga takmålningar

 

Ursprungsdörrar

Ännu mer värme

Gunhild har några projekt på gång i Tornedalen, Konsthall Tornedalen och Guesthouse Tornedalen, säkert fler som jag inte vet om… här finns länkar till dessa två.

http://www.nicenetwork.se/?page=gunhild

http://www.guesthousetornedalen.se/

Sedan hoppas jag att du har en härlig tid framför dig, för vår bästa tid är NU 🙂

Kommentera

