Sommar på övervåningen – Tornedalsgårdar

Nu är jag tillbaka till ”mina” älskade Tornedalsgårdar. Vilka underbara hus det finns i min by Hedenäset 🙂 och även i andra byar runtomkring. I nästa hus bor idag Gunilla Zakari i sin hemgård som varit i hennes släkts ägo lång tid tillbaka, det byggdes i början av 1800-talet, årtal icke känt. Detta 25! meter långa hus är också det helt fantastiskt. Välkommen att beskåda lite från husets övervåning samt lite gamla foton till att börja med.

Först en gammal bild från ca 1920-talet när huset hade en veranda som idag inte finns kvar och om jag inte minns fel så fanns den inte när huset byggdes. Vilken härlig släde att åka med och även en cykel! mitt i vintern, det är i och för sig inte så mycket snö som det var under sportlovet när jag var här i år, 2012 😉

Här har någon skrivit sitt namn som nu stått där i 131 år. Undrar vem J Pettersson var, varför han eller hon skrev sitt namn här och hur länge det kommer att finnas kvar? Gunilla har berättat att det finns ”klotter” från 1830-talet så huset är förmodligen byggt i början av artonhundratalet…

Ser ni vilka enorma timmerbjälkar, vackert och välbevarat. Det var en väldigt speciell känsla att få komma upp på övervåningen. Wow!

Här uppe sov man om somrarna berättade Gunilla, det var svalt och myggfritt 🙂

Även dörren är original 🙂

Murstocken finns kvar men tyvärr har bakugnen tagits bort. På 50-talet förstås! Likaså alla kaminer som fanns när huset byggdes, det var flera stycken. Så sorgligt men huset är fantastiskt i alla fall.

Här ska huset målas, kanske för första gången? I början av detta sekel 🙂

Fortsättning följer med lite mer typisk Tornedalsinredning från detta huset, vi ses snart 🙂 Skicka gärna in bilder på era favorithus, gamla som nya till susanne.kaarle@gmail.com så lägger jag mer än gärna upp dem här på bloggen.

5 thoughts on “Sommar på övervåningen – Tornedalsgårdar

  1. Vilka underbara bilder! Vad härligt att se att man behållt det gamla och inte sönderrenoverat huset. Följer din blogg med spänning 🙂

    • Det är helt fantastiskt att besöka de fina gårdarna, du får följa med nästa gång jag kommer 🙂 Vi är de som renoverar har jag just insett, hrmm, det tål att tänkas på 😉

  2. Vet inte hur detta hus ser ut nuförtiden, men det är synd att ägarna till så många liknande tornedalsgårdar 1) rivit den breda, liggande panelen och ersatt den med stående panel, i värsta fall lockpanel a la villa 2) satt in treglasfönster med fel proportioner, ofta utan spröjs eller post, jämfört med orginalfönstren 3) rivit verandor (kuisti) som den på bilden. Alla tre sakerna bl.a. på min hemgård i Haapakylä.

    • Ja, visst är det tråkigt när det ursprungliga har tagits bort för att ersättas med det moderna för tiden… På detta hus är inte heller den breda, liggande panelen kvar, ska höra med Gunilla om hon vet när den byttes ut. Jag kommer att lägga in fler bilder så snart jag kan, på huset som det ser ut idag. Min dator ska på lagning ett par veckor men hoppas kunna använda en annan. Vore kul att se bilder från din hemgård. Finns bakugnen kvar? Kanske jag kan komma och besöka dig nästa gång jag kommer till härliga Tornedalen? Tack för kommentaren, hade inte ens tänkt på att panelen var utbytt 🙂 Ha det gott

  3. Såååå fint jobb du gör syster min, tack kära! Vill gärna hänga med på nästa runda! Älskar de gamla gårdarna! Kraamis! ❤

Kommentera

