Det är i pörtet det händer – Tornedalsgårdar

Jag har varit och besökt några Tornedalsgårdar i Hedenäset, här kommer den första byggd på 1870-talet, förmodligen 1871. Här växte Maria Nikka upp med sin mamma Elisabet och pappa Östen 🙂

Här är bakugnen i pörtet, allrummet (pirtti på finska) (1) Viktigaste rummet i huset vad jag förstått.

”… I pörtet fanns plats för alla och för alla möjliga olika aktiviteter, prata leka och handarbeta och  senare TV. Ett minne som alltid ploppar upp när kyla tränger in i huset är när pappa eldade i muren – vilka stockar och vilken underbar värme, som höll sig 2-3 dagar…” – Maria Nikka

”…Och så bakom muren – inte när den eldades förstås, så mysigt ( och jo aningen smutsigt men vilket gömställe), gissa var katten brukade gömma sig ?!…” – Maria Nikka

Just i det här huset, i detta pörte har jag och mina jämnåriga kompisar som små suttit och ritat, fikat och pratat om kristendomen med vår fina lärarinna Elisabeth 🙂 Måste ha varit kyrkans barntimme eller något liknande. Det var mycket speciellt att komma till det här fina huset och det kändes så stort och högtidligt minns jag.

Bakspaden, (Leipäpelkkä på finska) det vattnas i munnen på mig när jag tänker på rieska som man bakar eller framför allt bakade i Tornedalen. Nu var det längesen jag åt detta goda bröd, har många minnen som liten. Finns det någon som ännu kan baka detta fantastiska bröd? Enligt min far var det från början bakat på endast korn, vatten och salt 🙂


Här olika redskap som gör det extra hemtrevligt, ni får gärna hjälpa mig om ni vet vad det är för redskap och vad dem har använts till.


.
”…Bänkarna var en långbänk precis när man kom in i pörtet mitt emot muren. De sågades itu för att användas som mer praktiska sittplatser…” – Maria Nikka
Historien berättar att på denna bänk som tidigare var en långbänk fick folk som kom och hälsade på sätta sig ned och vänta tills Ida (Marias farmor) hade tid att ta sig an dem 🙂 Se så fint 🙂 Här vill jag sätta mig ned för en fika och bara njuta av sällskap, känslan i huset och utsikten.

Det här fina skåpet står i finrummet och är ett gammalt skåp. Paulus Aili skrapade fram ursprungsmålningen och målade det som ursprunget 🙂

Maria har berättat för mig att hennes pappa tillverkade ca 30 klockor främst till släktingar. Här finns tre olika klockor tillverkade av honom och målade av Paulus Aili i gammalt finskt mönster och färg 🙂 Visst är de fina!

Det är så himla charmigt med gamla vedspisar 🙂 Är det någon som är duktig på att datera spisar? Kan den vara från 1870-talet när huset byggdes?

På övervåningen ser man dessa fina timmerstockar mellan två rum 🙂 Härligt!

Här är slutligen huset i all sin prakt, enligt uppgift från bybor brukade männen i byn stega sina hus alternativt räkna fönster för att se vem som hade längst hus 🙂 Det är ju också lite charmigt 🙂

1. http://sv.wikipedia.org/wiki/P%C3%B6rte

”Med ordet pörte avses i Tornedalen köket, det vill säga allrummet, i mangårdsbyggnaden. …. I uttrycket ”Laestadius pörte” och liknande avses betydelsen ”mangårdsbyggnad (med stort kök som samlingsrum)” motsvarande ”pirtti” i modern finska.”

4 thoughts on “Det är i pörtet det händer – Tornedalsgårdar

  1. Fina bilder Sussi! Doris Svahn bakar rieska fortfarande. Säkert några till i byn oxå. Kaveln med ”taggar” minns jag från när jag var liten, undra om man inte använde den när man bakade ett speciellt bröd?

  2. Åhh, sååå fint! Tack! 🙂 Minns också att jag varit där tillsammans med snälla fröken vår Elisabeth Nikka, hemma hos henne som liten. Och någon gång som liten slank man in på besök också själv… 🙂 Älskar spisen, klockan och känslan hela huset ger. Vackert och hemma!

Kommentera

