Det som en gång var

Har påbörjat ett litet trevligt besök av gamla gårdar i Hedenäset, de flesta är Tornedalsgårdar. Först kommer det här huset som även var affär, Hemphäläs som fanns från 1927-1981 (1) Här bor idag Carina Hardell med man och barn, det var hennes mormor och morfar, Mairi och Åke som drev affären. Man gick in på andra sidan av huset men dörren finns idag inte kvar. Huset är enligt Carina tillbyggt flera gånger, kanske en gammal Tornedalsgård?

Här har jag fotat ett foto inifrån affären, den hade tydligen allt 🙂 I mitten står Carina som bor i huset idag. Hon älskade att hjälpa till i affären när hon kom hit och hälsade på 🙂

Lite interiör har sparats, vågen kan även ses på fotot ovanför. Här vägdes frukt och grönt samt massvis av korv bland annat. Carina minns att det såldes mycket korv i affären 😉 Här väger hon idag ull och tovar sedan bland annat vackra smycken som ni verkligen borde få se men min kamera är inte nog avancerad för att bilderna ska bli riktigt bra.

Den här disken användes också i butiken, det är bland det enda som finns kvar tyvärr.

När man tog bort pappväggarna och tapeterna inne i affären fann man dessa timmerstockar, så trevligt tycker jag men det tyckte de tydligen inte på 50-talet då allt sånt fint skulle gömmas.

Den här spegeldörren hade man också gömt med en skiva och försökt att slipa ned så att det blev jämnt underlag och sedan målat skivan, de tyckte det var fint då. Jag tänker på mig själv som renoverar bort allt 60-70-tal i vårt radhus, kanske någon blir arg på mig om x antal år, hur kunde dem göra så, vad tänkte de på 2010-talet?

En liten väska som någon kanske glömt kvar i affären 😉

Nostalgi på högsta nivå, jag hann vara här och handla när jag var liten, minns inte så mycket mer än att det var en trevlig känsla att komma in på Hemphäläs 🙂 Och det var det när jag besökte huset i veckan också, tack Carina.

Har ni några riktiga nostalgitrippar ni vill berätta om, maila mig på susanne.kaarle@gmail.com

1. http://www.hedenaset.nu/handlande.htm

12 thoughts on “Det som en gång var

  1. Fina bilder och som väcker minnen som bilder ska göra 🙂 Roligt också med länktips – det var en nostalgitripp ( jag inte hela vägen – till 60 talet ) 🙂

  2. Vad härligt Sussi! Mer nostalgi till folket! Trots att vi bor här i Tornedalen får du oss att se det vackra med andra ögon. Jisses vad fint vi har det egentligen! Varför bor inte fler här? Du borde bli ambassadör för Övertorneå kommun! Ska se till att du blir det 😉

      • Eller hur!? Jag är sjukt taggad att utveckla och lyfta kommunen. Vi har det faktiskt mycket fint här – livskvalité, bra skola (skolor) och fritidsaktiviteter. Men hur ska man få alla ”gubbar” som bestämmer att tänka nytt?!

      • Just do it! som din kreativa vän Anna Listerman hade målat på en tavla. Vi bara gör det, tänkte oxå på det när vi var i gympasalen + badade. Vad många som skulle tycka att det var ett paradis att bo här 🙂

  3. Jättefint Susanne! Tack! ❤ Såå många minnen vår fina affär från när man var liten…älskade att vandra runt där och fantisera om de små leksakerna man eventuellt kunde önska sig eller samla i hop pengar till att köpa, eller tjata sig till 🙂 Och disken, ja för man handlade ju bakom disk! Sofi appropå att göra saker i Tornedalen; Du gör ju det nu! Hela ditt företag och det du gör är ju att göra något såå gott för Tornedalen, och du med Susanne! Jag har en idé, som poppat upp…vad säger ni om att ha ett vernissage i Armasjärvi i sommar? Dra fram alla Armasjärvikonstnärer som gömmer sig i husen…och ha en utställning? Det var en viss 🙂 vacker tavla på din blogg Sofi som har fått mig att känna att det vore en himla spännande idé! Och såå välgörande för byn! 🙂 Det kan vara allt från vävnad, tavlor…Ja vi kanske kan tala om det vid tillfälle! Snart! :-)Kraamisar på er! ❤

    • Tack så mycket, det här är ju så kul, helt fantastiskt att besöka gamla hus och se allt fint som finns 🙂 Vad mycket minnen du har från affären, vad kul!! Sofi rockar, Armasjärvi rockar ja hela Tornedalen rockar ju 🙂 Det måste vi ha, vernissage eller liknande, vi hittar på något riktigt kul och välgörande för bygden. Vi ses snart och sätter igång 🙂 Kraaaam

    • Ja! Jessika! Min mamma har oxå målat massor med tavlor! Vi har Maja Frisk som är en riktig konstnär… Kanske det finns något som min farfar skapat. Vad kul det vore! Det gör vi!

Kommentera

