Jippie! En ren

Vi var på brädgården jag och Sofi för att beställa lite virke och jag fick syn på en ren. Eftersom jag hade kameran med så gicksprang jag efter renen för att fota. Sofi såg undrande på mig – Är du verkligen härifrån, ska du fota en ren? Jag vill sätta renen på bloggen sa jag urskuldrande och började förfölja renen…

Visst är den väl fin, vilken tur att jag sett åtminstone ett vilt djur nu när jag är i riktiga Norrland eller jag menar Tornedalen 😉 Nu vill jag träffa på en älg men björn kan jag klara mig utan så är det någon som har älgtips så är det bara att hojta till. Hoppas såå att morgondagen blir solig för oss alla 🙂

8 thoughts on “Jippie! En ren

  1. Älgtips kommer här! Åk bil med käre far vår 🙂 så poppar älgarna upp…vi höll på att köra på en för två veckor sedan…en älgko…mitt i kylan stod den halvvägs ute på vägen…precis när vi hade lämnat Armasjärvi ( skylten ) på väg mot Luppio, ja egentligen på väg hemmåt till mammsen och pappsen….det blev tvärbromsa…det klarade pappa galant…och kära älgkon blev ju skräckslagen antagligen, mörkt som det var…av strålkastarljuset, tack å lov för oss!!! …så hon tvärvände och sprang in i skogen igen… Ja, åk lite runt med pappsen… Nej, men de finns lite här och var verkar det som….tips, bra med stor bil och att köra försiktigt!!! Kraamisar! Sååå fina bilder på den vackra renen! Får hemlängtan! ❤

    • Ha ha! Tack för tipset 🙂 Ska prova det någon dag, har åkt till A-järvi själv ganska många gånger redan, senast ikväll men såg inte skymten av någon älg. Det får bli pop up älg med pappsen då, hi hi

  2. Härliga vinterbilder! Du, min äldsta – 83:a brukar också åka på ren alt älgsafari med sina kompisar, som följer med norrut 😉
    Och du, gamla burkar är ju rena rama nostalgitripper ! De har följt med mig söderut lite pö om pö.
    Hälsa folket ditt !

    • Ja det är helt underbart här när solen skiner speciellt 🙂 Rensafari har jag aldrig varit på, vart gör man det? Låter riktigt kul! Hoppas ni kommer upp och får uppleva den oslagbara vintern häruppe. Det är så mycket snö! Ha det så bra, hör av mig 🙂

      • Jag skulle ha skrivit citattecken runt ”ren / älg safari”- Det är ett hemmaskapat begrepp för bilturer avsedda för att leta upp och skåda renar och älgar. Men dottern brukar lyckas finna djuren så sörlänningarna blir nöjda . Carina kanske vet än mer om min dotters egenskapade sevärdheter och turer runt om i kommunen för att visa upp exotiska djur…

  3. Ha ha ha! Du är för rolig du Susanne… Vill du fota en älg? Det ligger en död en vid Hans och Lena. Det du!

Kommentera

